Heb je een eigen onderneming? Dan is acquisitie een belangrijk onderdeel om de continuïteit van de onderneming voort te zetten. Met het aantrekken van nieuwe partners en klanten kun je er voor zorgen dat het bedrijf blijft groeien. Sommige bedrijven houden de handel enkel in het land van herkomst, maar wanneer je écht een goed product of dienst heb kun je je heil ook in het buitenland gaan zoeken. Hierbij zijn echter wel een paar kanttekeningen te plaatsen, want de cultuur van een land speelt een grote rol in het zakendoen. Wat we in Nederland gewend zijn en als normaal ervaren, wordt elders ter wereld als een vreemde manier van zakendoen gezien. Een voorbeeld hiervan is Spanje: wanneer je als ondernemer een afspraak hebt in dit land zijn er een aantal dingen waar je op moet letten, want het verloopt niet helemaal hetzelfde als in Nederland.
1. De taal
Wanneer je het eerste contact opzet, is het verstandig dit in het Spaans te doen. Ook eventuele documenten die worden verschaft worden geacht in het Spaans vertaald te worden, zeker voor de eerste ontmoeting. Dit toont interesse in de te benaderen klant of partner: na de eerste ontmoeting is het meer dan normaal aan te geven dat communicatie in het Engels soepeler zal verlopen in verband met de kennis. Probeer rekening te houden met de topografie van het land! In de grote steden is het meer vanzelfsprekend dat men Engels spreekt dan in de kleine dorpjes in het land.
2. Bijeenkomsten
De zakelijke bijeenkomsten in Spanje zijn veel meer gericht op elkaar persoonlijk leren kennen dan het zakelijke voorstel. Tijdens een lunch bijvoorbeeld, is het gebruikelijk om de persoon waar mee zaken besproken worden eerst wat beter te leren kennen, om op deze manier te bepalen of het een legitieme zakenpartner is. Tijdens de bijeenkomsten is het wijs om, tenzij anders aangegeven, de officiële manieren van begroeten aan te houden. Hiervoor geldt voor de achternaam ‘señor’ of ‘señorita’, en voor de voornaam ‘don’ of ‘doña’, afhankelijk van het geslacht van de persoon.
3. Werkhiërarchie
Waar in Nederland de hiërarchie tamelijk mild is, is dit in Spanje vaak nog sterk aanwezig. Het is niet gebruikelijk grappen te maken over de baas of collega’s, en ook dien je je aan je werkzaamheden te houden. Zomaar iets anders doen, wat in Nederland onder ‘initiatief nemen’ zou vallen, is in Spanje nog niet geaccepteerd.
Met deze ben je op de hoogte van de belangrijkste punten van aandacht bij het doen van zaken in Spanje. Een laatste tip is het geven van relationele geschenken aan de (toekomstig) partner. Deze geschenken worden vaak gewaardeerd, mits het een cadeau zonder bedrijfslogo en van niet te hoge aanschafprijs (bijvoorbeeld een typisch Nederlands lekkernij, zoals stroopwafels) betreft.